دیسکوژل Discogel

1397/11/30-8:50:37
دیسکوژل  Discogel

گروه :درمانهای غیرجراحی دیسک (interventional)

دیسکوژل از جدیدترین روشهای درمان دیسک میباشد که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.این دارو ترکیبیست از نوع خاصی از الکل ژله ای و فلز تنگستن.، که زیر گاید فلوروسکوپ یا سی تی اسکن و بر اساس تصاویر رادیولوژی در هسته دیسک تزریق میگردد.

-ایا دیسکوژل در همه انواع بیرون زدگیهای دیسک راه درمانی مناسبیست؟ بی تردید خیر. در مواردی که ضعف پیشرونده در بیمار پیش امده یا کنترل ادرار و مدفوع مختل شده یا دیسک بیش از حد به اصطلاح دهیدره شده است یا لغزندگی مهره و تنگی کانال نخاع عامل درد و مشکلات بیمار هستند ، این روش ممکن است روش مناسبی برای درمان نباشد.

_این روش چگونه دیسک را درمان میکند؟ پس از تزریق دیسکوژل به درون هسته دیسک به دنبال فعل و انفعالات شیمیایی پس از مدتی و به تدریج از محتوای اب دیسک کاسته میشود در نتیجه حجم دیسک رو به کاهش میگذارد و بیرون زدگی دیسک عقب نشینی میکند و اثرات فشاری دیسک بر روی ریشه های عصبی مرتفع میگردد.نیز با نفوذ این ترکیب به درون پارگیهای لایه بیرونی (آنولوس)بخشهای ضعیف لایه محیطی دیسک قوامی دوباره پیدا کرده و تقویت میشوند.

_ایا اثرات دیسکوژل دایمی هستند و این درمان نیاز به تکرار دارد؟ خیر . این تزریق در هر دیسک فقط یکبار انجام میشود و نیاز به تکرار ندارد.

_ایا این روش درمانی نیاز به بستری شدن یا بیهوشی دارد؟ خیر این روش به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی ، البته به دلیل نیاز به شرایط استریل و دستگاه فلوروسکوپ معمولا در بیمارستان یا مراکز درمانی مجهز انجام میشود.

_ چه مدت پس از عمل بیمار میتواند فعالیتهای روزمره خود را از سر گیرد؟ از فردای روز عمل بیمار میتواند به زندگی معمول خود باز گردد، البته تا مدتی بهتر است از انجام فعالیتهای سنگین بپرهیزد.
دکتر حسین ارجمند