خار پاشنه

1396/06/07-21:59:25
خار پاشنه

گروه :اندام تحتانی

شایعترین علت درد پاشنه پا میباشد.

علت:    در کف پا رباطی وجود دارد که  استخوان پاشنه را به انگشتان میصل میکند (plantar fascia) و به این ترتیب نقش مهمی در حفظ قوس کف پا ایفا میکند. اگر به هر دلیلی این رباط دچار کشیدگی و صدمه شود (strain) منجر به التهاب ، تورم و ضعف در این رباط خواهد شد و بدنبال ان بویژه در هنگام ایستادن که فشار بر ان رباط افزوده میشود ، دردناک خواهد شد.
با توجه به توضیحات داده شده در موارد زیر که فشار بر این لیگامان افزایش پیدا میکند احتمال بروز ان زیادتر است
•    کف پای صاف یا قوس بیش از حد کف پا
•    پیاده روی، ایستادن یا دویدن به مدت طولانی
•    اضافه وزن
•    انعطاف ناپذیر بودن عضلات دوقلوی ساق پا (calf muscle) یا تاندون اشیل (Achilles tendone)
علایم:     احساس درد در پاشنه پا که بویژه صبح ها هنگام برخواستن از خواب  شدیدتر از هر زمان دیگریست و بیمار مجبور میشود تا مدتی روی پنجه راه برود. البته با گذشت زمان و شروع فعالیت رفته رفته از شدت درد کاسته میشود. نیز پس از مدتی بی حرکتی مانند نشستن هنگام شروع حرکت مجددا درد شدت پیدا میکند.
تشخیص:    بر اساس معاینه فیزیکی و تاریخچه بیماری داده میشود . باید توجه داشت انچه گاهی در عکس رادیولوژی (برجستگی استخوانی در کف استخوان پاشنه) به عنوان خار پاشنه به بیماران نشان داده میشود ، ارتباطی با ان ندارد و ممکن است در تصویر رادیولوژی یک فرد سالم نیز دیده شود. در واقع علت التهاب ایجاد شده  در رباط کف پا است که در عکس رادیولوژی قابل دیدن نیست. البته ممکن است برای رد کردن دیگر علل احتمالی درد پاشنه درخواست رادیولوژی داده شود.
•    پرهیز از فعالیت های تشدید کننده درد مانند سرپا ایستادن طولانی یا پیاده روی طولانی بویژه روی سطوح سخت.
•    استفاده از کفش ها و کفی های طبی مناسب .
•    استفاده از مدالیته های مختلف فیزیوتراپی مانند  اولتراسوند یا  شاک ویو(shock wave)
•    انجام نرمش های مناسب جهت افزایش انعطاف پذیری عضلات دوقلوی ساق پا و رباط اشیل.درمان خار پاشنه, شیراز, دکتر حسین ارجمند, متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
•    کاهش وزن
•    داروهای ضد التهاب مانند NSAIDs
•    تزریق استرویید اطراف لیگامان اسیب دیده.
باید توجه داشت که پس از درمان درصورت  پرهیز نکردن از عوامل بوجود اورنده بیماری ، ممکن است علایم بیمای باز گردند.