نرمی کشکک(کندرومالاسی)

1396/06/07-21:59:25
نرمی کشکک(کندرومالاسی)

گروه :اندام تحتانی

نرمی کشکک یا کندرومالاسی (chondromalacia or patellofemoral syndrome)

درد در جلوی زانو ( محل کشکک) معمولا به این نام شناخته میشود.این بیماری اغلب در نوجوانان ، کارگران کارهای سخت و ورزشکاران رخ میدهد.  محل اسیب معمولا در غضروف زیر کشکک است.
علت ها :     فشار بر زانو درحالیکه کشکک بدرستی در شیار مخصوص خود که روی استخوان ران یا فمور قرار دارد حرکت نمیکند (patellar tracking disorder) در نهایت موجب اسیب غضروف زیر کشکک خواهد شد و درد جلوی زانو ظاهر میشود. این اتفاق بویژه در نوجوانان که غضروف نرم تری دارند بیشتر میافتد.
علایم:        علامت اصلی زانو درد است. این درد بویژه در حالت هایی که زانو خم شده است یا انجام حرکاتی مانند اسکات، بویژه هنگام  پایین امدن از پله بارزتر است. ممکن است احساس سایش یا صدا دادن مفصل هنگام پیاده روی یا حرکت زانو وجود داشته باشد.
تشخیص:      معمولا معاینه فیزیکی و تاریخچه بیماری برای تشخیص کفایت میکنند. اگر چه گاهی برای بررسی بیشتر ممکن است پزشک در خواست رادیولوژی ساده یا MRI  کند.
•    قدم اول پرهیز از انجام حرکاتیست که بدتر شدن درد را به دنبال دارند. کاهش وزن بسیار مهم است.
•    انجام نرمش های مناسب در جهت تقویت عضلات ران بویژه عضله چهار سر میتوانند نقش مهمی در درمان داشته باشند. البته باید توجه داشت شدت این فعالیت ها بیش از حد نباشند تا خود باعث بدتر شدن مشکل نشوند. نیز افزایش انعطاف پذیری بخش های مختلف اطراف زانو با انجام نرمش های کششی (stretching).
•    داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا ... میتوانند در کنترل علایم نقش داشته باشند.
•    استفاده از مدالیته های مختلف فیزیو تراپی نیز میتوانند بخشی از درمان باشند.
•    تیپینگ (taping) در تنظیم حرکات کشکک کاربرد دارد .
•    استفاده از زانوبند های مخصوص برای افزایش ثبات در حرکات کشکک.
•    گاهی ممکن است تنها راه جراحی باشد.